Національна служба посередництва і примирення в Львівській області

Реалізація Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" у Львівській області

 Упродовж 2015 року відділення Національної служби посередництва і примирення в Львівській області (далі – відділення НСПП), у межах своїх повноважень, реалізувало завдання, визначені Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та нормативно-правовими актами НСПП. Відділення НСПП здійснювало заходи, спрямовані на:

  • здійснення посередництва у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), забезпечення правового супроводу примирних процедур;
  • прогнозування та запобігання виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
  • сприяння поліпшенню стану соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ, організацій області;
  • підвищення рівня правових знань сторін соціально-трудових відносин;
  • сприяння забезпеченню здійснення соціального діалогу, проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності профспілок та організацій роботодавців.

Неухильне виконання відділенням НСПП в Львівській області зазначених заходів сприяло вирішенню вимог найманих працівників, зменшенню соціальної напруги, усуненню чинників дестабілізації, врегулюванню конфліктів правовим шляхом з метою реалізації конституційних прав та гарантій найманих працівників, забезпечення соціальної стабільності в регіоні.

З метою виконання своїх завдань та функцій відділення НСПП взаємодіє з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, профспілками, організаціями роботодавців, правоохоронними та контролюючими органами, представниками Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні, керівниками та профактивом підприємств, установ, організацій області, громадськими організаціями.

Відділення НСПП в Львівській області упродовж 2015 року сприяло вирішенню 24 колективних трудових спорів (конфліктів), безпосередніми учасниками яких стали 8,5 тисяч найманих працівників підприємств, установ, організацій області.

Окрім того, у зазначеному періоді відділення НСПП здійснювало заходи в системі запобігання виникненню спорів по врегулюванню 17 конфліктних ситуацій, учасниками яких були 4,7 тисяч найманих працівників підприємств, установ, організацій.

Заборгованість із заробітної плати та порушення термінів виплати поточної заробітної плати, як і в попередні роки, залишається однією з основних, найбільш поширених причин виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та протестної активності найманих працівників. У значній кількості колективних трудових спорів (конфліктів) найманими працівниками були також висунуті вимоги щодо збереження існуючих соціально-економічних умов праці та робочих місць, виплати доплат та надбавок, укладення та виконання колективних договорів, угод, забезпечення виконання законодавства про охорону праці.

У результаті заходів, здійснених відділенням НСПП в Львівській області упродовж 2015 року у ході сприяння вирішенню колективних трудових спорів та врегулювання конфліктних ситуацій погашено заборгованість з виплати заробітної плати на суму 28,9 млн. грн. або 82,6% від загальної суми боргу (35,0 млн. грн.), що стала основною причиною виникнення спорів та конфліктних ситуацій.

Упродовж 2015р. за сприяння відділення НСПП в Львівській області вирішено 16 колективних трудових спорів та 13 конфліктних ситуацій. У зазначеному періоді вирішено колективні трудові спори (конфлікти) у ДП "Арена Львів", Львівській державній фінансовій академії, ПАТ "Львівська вугільна компанія", ДП "Львіввугілля". У стадії вирішення перебувають колективні трудові спори (конфлікти) у закладах освіти м. Нового Роздолу, ЛКП "Львівелектротранс", ПАТ "Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат", ПАТ "Дрогобицький завод автомобільних кранів".

Усього в 2015 році за сприяння та координації відділення НСПП в Львівській області було проведено 70 примирних процедур, спрямованих на вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) та запобігання їх виникнення.

Відділення НСПП в Львівській області відповідно до повноважень, визначених чинним законодавством, проводить моніторинг акцій соціального протесту, пов'язаних з ускладненням стану соціально-трудових відносин та сприяє зменшенню соціальної напруги між сторонами конфліктів, пошуку конструктивних, взаємоприйнятних рішень при проведенні таких акцій протесту для розв'язання соціально-економічних суперечностей між найманими працівниками та роботодавцями.

Відділенням НСПП в Львівській області здійснюються також заходи щодо забезпечення реалізації Закону України "Про соціальний діалог в Україні", відповідно до якого на НСПП покладено нові функції щодо проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності сторін соціального діалогу. Про важливість факту репрезентативності свідчить те, що з дати прийняття рішення про відповідність критеріям репрезентативності суб’єкт сторони профспілок або організації роботодавців вважається репрезентативним і не потребує додаткового визнання з боку інших сторін соціального діалогу.

Відповідно до рішень відділення НСПП визнано такими, що відповідають критеріям репрезентативності на територіальному рівні для участі у колективних переговорах з укладення територіальних угод та для делегування представників до відповідних органів соціального діалогу 16 суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців Львівської області. Реєстр репрезентативних суб’єктів сторін профспілок та організацій роботодавців розміщено на сайті відділення НСПП в Львівській області.

У вирішенні питань щодо поліпшення стану соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ, організацій регіону, сприяння вирішенню колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, забезпечення здійснення соціального діалогу вагому допомогу відділенню НСПП в Львівській області надають позаштатні інституції НСПП: завідувачі інформаційно-консультаційними центрами НСПП у районах та містах обласного значення, арбітри та посередники НСПП.

Інформація про діяльність НСПП та відділення НСПП в Львівській області систематично висвітлюється в Бюлетені НСПП (передплатний індекс 23877), на офіційному сайті НСПП (www.nspp.gov.ua) та на сайті відділення НСПП в Львівській області (www.nspp-lviv.at.ua).

Реалізація Закону України "Про соціальний діалог в Україні" щодо оцінки репрезентативності суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців

      Соціальний діалог на сьогодні є ключовим елементом соціального партнерства, досягнення узгоджених рішень сторонами діалогу, які представляють інтереси працівників, роботодавців та органів виконавчої влади і місцевого самоврядування з питань регулювання трудових, соціальних, економічних відносин.

Серед основних принципів, відповідно до яких здійснюється соціальний діалог, Законом України "Про соціальний діалог в Україні" від 23.12.2010 № 2862-VI визначено принцип репрезентативності і правоможності сторін та їх представників.

Тому, згідно статті 4 Закону України "Про соціальний діалог в Україні" для участі у колективних переговорах з укладення колективних договорів і угод, тристоронніх або двосторонніх органах соціального діалогу та у міжнародних заходах склад суб'єктів профспілкової сторони та сторони роботодавців на національному, галузевому та територіальному рівнях визначається за критеріями репрезентативності.

Відповідно до положень статей 6, 7 Закону України "Про соціальний діалог в Україні" оцінка відповідності критеріям репрезентативності суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців здійснюється Національною службою посередництва і примирення, її відділеннями в областях.

Загальні критерії, за якими здійснюється оцінка репрезентативності суб'єктів профспілкової сторони та сторони роботодавців, визначені статтею 5 Закону України "Про соціальний діалог в Україні", це:

– легалізація (реєстрація) зазначених організацій (об'єднань) та їх статус;

– для профспілок, їх організації та об'єднань – загальна чисельність їх членів, для організацій роботодавців та їх об'єднань – загальна чисельність працівників, які працюють на підприємствах – членах відповідних організацій роботодавців;

– галузева та територіальна розгалуженість.

Оцінка відповідності критеріям репрезентативності та її підтвердження для суб'єктів сторін профспілок та роботодавців проводяться на національному, галузевому та територіальному рівнях. Відповідно до чинного законодавства здійснення оцінки відповідності критеріям репрезентативності та її підтвердження на локальному рівні не передбачено.

Згідно статті 7 Закону України "Про соціальний діалог в Україні" здійснення оцінки відповідності критеріям репрезентативності профспілок та організацій роботодавців, їх об'єднань проводиться на національному та галузевому рівнях Національною службою посередництва і примирення, на територіальному рівні – відповідними відділеннями Національної служби посередництва і примирення.

Проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності здійснюється відповідно до Порядку оцінки відповідності критеріям репрезентативності та підтвердження репрезентативності суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців (далі – Порядок), затвердженого наказом Національної служби посередництва і примирення від 21.07.2011 № 73.

Станом на 29.05.2014 відділенням Національної служби посередництва і примирення в Львівській області визнано такими, що відповідають критеріям репрезентативності на територіальному рівні 15 суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців, у т. ч. 10 суб'єктів сторін профспілок та 5 суб'єктів організацій роботодавців.

Відділенням Національної служби визнані репрезентативними на територіальному рівні наступні організації профспілок: Об'єднання профспілок Львівщини, Львівську обласну організацію профспілки працівників охорони здоров'я України, Львівську обласну організацію профспілки працівників державних установ України, Дорожню профспілкову організацію Львівської залізниці, Львівську міську організацію профспілки працівників охорони здоров'я України, Львівську обласну організацію профспілки працівників освіти і науки України, Львівську територіальну організацію Профспілки працівників вугільної промисловості України, Львівську обласну організацію профспілки працівників автомобільного та сільськогосподарського машинобудування України, Львівську обласну організацію профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних матеріалів України, Львівську обласну організацію професійної спілки атестованих працівників органів внутрішніх справ України.

Визнані репрезентативними на територіальному рівні наступні організації роботодавців: Львівське обласне об'єднання організацій роботодавців, Львівську обласну територіальну організацію роботодавців "ЛОТОР", Бориславську міську громадську організацію "Асоціація роботодавців міста Борислава", Асоціацію промисловців, підприємців і роботодавців Стрийщини, Львівське обласне об'єднання організацій роботодавців "Об'єднання роботодавців Львівської області".

Вказаним суб'єктам сторін профспілок та організацій роботодавців відділенням Національної служби посередництва і примирення в Львівській області видано Свідоцтво про відповідність критеріям репрезентативності.

Відповідно до пункту 4.2. Порядку з дати прийняття відділенням Національної служби посередництва і примирення в Львівській області рішення про відповідність критеріям репрезентативності суб'єкт сторони профспілок або сторони роботодавців вважається репрезентативним і не потребує додаткового визнання з боку інших сторін соціального діалогу.

У разі непідтвердження наданої суб'єктами профспілок та організацій роботодавців, їх об'єднань інформації відділенням Національної служби посередництва і примирення в Львівській області може бути прийнято рішення про невідповідність критеріям репрезентативності, про що видається відповідна довідка.

Національна служба посередництва і примирення та її відділення за результатами оцінки відповідності критеріям репрезентативності та її підтвердження ведуть Реєстр суб'єктів сторін профспілок і організацій роботодавців.

Оприлюднення Реєстру суб'єктів сторін профспілок і організацій роботодавців, які пройшли оцінку відповідності критеріям репрезентативності (підтвердження репрезентативності) здійснюється на офіційному сайті Національної служби посередництва і примирення (www.nspp.gov.ua).

Методичні рекомендації з питань сприяння попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення

    Методичні рекомендації розроблені з метою конкретизації та поглиблення взаємодії Національної служби посередництва і примирення з місцевими органами виконавчої влади щодо сприяння попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення.

Право на працю, захист працівниками своїх трудових прав та інтересів гарантується Конституцією України та законодавством про працю. Захист трудових прав працівників здійснюється як в індивідуальному так і колективному порядках.

Таким чином, система вирішення трудових спорів в Україні поділяється на індивідуальні та колективні трудові спори.

Індивідуальні трудові спори мають досудовий та судовий порядки вирішення.

Колективні трудові спори мають позасудовий порядок врегулювання та вирішуються відповідно до Законів України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про соціальний діалог в Україні", "Про колективні договори і угоди", "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", "Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності", "Про місцеві державні адміністрації", "Про місцеве самоврядування в Україні" та нормативних актів Національної служби посередництва і примирення.

Національна служба посередництва і примирення – постійно діючий державний орган, що входить до правової системи України, утворений Президентом України відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" з метою сприяння врегулюванню колективних трудових спорів (конфліктів), здійснення посередництва для вирішення спорів, їх прогнозування, проведення заходів із запобігання виникненню колективних трудових спорів.

Значення, компетенція та роль місцевих органів виконавчої влади в сприянні попередженню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення, здійсненні соціального діалогу визначені в Законах України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про місцеві державні адміністрації", "Про соціальний діалог в Україні", "Про колективні договори і угоди".

З метою ефективної взаємодії Національної служби посередництва і примирення з місцевими органами виконавчої влади у вирішенні питань щодо поліпшення соціально – трудових відносин, сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) у районних центрах та містах обласного значення діють інформаційно-консультаційні центри Національної служби посередництва і примирення, завідувачі яких призначені відповідно до рекомендацій керівництва місцевих державних адміністрацій.


Майже 82 млн гривень – на потреби області1

 Департамент фінансів облдержадміністрації впродовж тижня, відповідно до замовлень головних розпорядників коштів обласного бюджету, профінансував 81,9 млн гривень.

Зокрема, 8,4 млн грн спрямували на охорону навколишнього природного середовища, 6,6 млн грн – на реалізацію програми "Спортивний майданчик", 5,1 млн грн – на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг та 7,3 млн грн – для вивезення твердих побутових відходів з м. Львова.

Також крім захищених та інших першочергових видатків, виділялись кошти на надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю – 4 млн грн, розвиток освіти та культури – по 1,1 млн грн, забезпечення дітей-інвалідів та дітей з важкими інтоксикаціями медичними препаратами, виробами медичного призначення та дезіноксикаційною терапією – 0,6 млн грн, компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян автомобільним транспортом – 0,5 млн грн, боротьбу з онкологічними захворюваннями – 0,4 млн грн, покращення медичної допомоги хворим на первинні імунодефіцити – 0,3 млн грн, призначення і виплати соціальних виплат дітям, пасинкам, падчеркам військовослужбовців, добровольців, волонтерів, які загинули під час участі в антитерористичній операції або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих у зоні АТО, та Героїв Небесної Сотні – 0,3 млн грн, реконструкцію водопровідної мережі в м. Трускавці – 0,2 млн грн, відновлення, збереження національної пам′яті та протокольних заходів – 0,2 млн грн, проведення обласного конкурсу мікропроектів місцевого розвитку – 0,2 млн грн, організацію рятування на водах – 0,2 млн грн, надання одноразової адресної допомоги на придбання навчального приладдя дітям із багатодітних сімей – 0,1 млн гривень.

19.08.2017, 14:46

детально »


Перший урок у навчальних закладах Львівщини проведуть під гаслом «Нам є що захищати»

 Перший урок у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах Львівщини відбудеться під гаслом «Нам є що захищати». Про це повідомила директор департаменту освіти і науки Львівської ОДА Любомира Мандзій.

"Від початку нового навчального року значну увагу ми приділятимемо національно-патріотичному вихованню», - наголосила Любомира Мандзій.

За її словами, в освітні заклади Львівщини на урочисту лінійку також запросять учасників Революції гідності і рідних Героїв Небесної сотні, а також воїнів АТО.

19.08.2017, 14:44

детально »