Децентралізація влади


decentrЗакон України "Про добровільне об'єднання територіальних громад"

Розпорядження голови Жидачівської райдержадміністрації №300 від 10.04.2015 року "Про утворення районної комісії з питань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади у Жидачівському районі"

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015р №1158-р "Про затвердження Перспективного плану формування територій громад Львівської області"

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів" №1923 від 14.03.2017р.

 

 

Інформація про створення об'єднаних територіальних громад на території Жидачівського району

  Станом на 08 листопада 2016 року на території району створено три об'єднані територіальні громади: Гніздичівська, Новострілищанська та Ходорівська. Частка жителів населених пунктів, які входять до об'єднаних територіальних громад складає 52 відсотки.

До Гніздичівської об’єднаної територіальної громади ввійшли 2 сільських та 1 селищна ради або 6 населених пунктів із чисельністю 6483 особи.

До Новострілищанської об'єднаної територіальної громади ввійшли 2 сільських та 1 селищна ради або 11 населених пунктів із чисельністю 2752 особи.

До Ходорівської об'єднаної територіальної громади ввійшли 11 сільських та 1 міська ради або 42 населених пункти із чисельністю 26041 особа.

  Згідно проекту Перспективного плану Жидачівського району залишилось утворити дві об'єднані територіальні громади – Жидачівську та Журавнівську.

 До Жидачівської об’єднаної територіальної громади ввійде 5 сільських та 1 міська ради або 27 населених пунктів із чисельністю 19312 осіб.

 До Журавнівської об'єднаної територіальної громади ввійде 7 сільських (в т.ч. Облазницька с/р) та 1 селищна ради або 27 населених пункти із чисельністю 13800 осіб.

 У липні 2016 року у Журавнівській селищній раді розпочато роботу щодо добровільного об'єднання громад:

  • 4 липня прийнято розпорядження селищного голови «Про ініціювання добровільного об'єднання громад»;
  • 8 липня проведено засідання «круглого столу» за участю голів суміжних сільських рад;
  • 31 липня проведено загальні збори щодо добровільного об'єднання громад;
  • -8 серпня прийнято рішення сесії Журавнівської селищної ради «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад»;
  • 10 серпня повідомлено суміжні місцеві ради про ініціювання добровільного об'єднання громад.

  11 жовтня 2016 року Львівською обласною радою прийнято рішення № 264 «Про схвалення змін до проекту Перспективного плану спроможних територіальних громад Львівщини (у частині Жидачівського району).

 

Увага!

  Центр громадської адвокатури вже протягом тривалого часу займається питаннями децентралізації та формуванням об'єднаних територіальних громад у Львівській області. Експерти організації надають різного роду консультації та допомогу вже об'єднаним громадам, а також ініціативам місцевих рад, які лише стають на шлях об'єднання.

За підсумками  роботи, а також досвіду  колег з інших організацій,  підготовлено посібник «Об'єднання громад: від ініціювання до ефективної діяльності» Це видання допоможе юридичними консультаціями та практичними порадами перш за все територіальним громадам, які планують об'єднатись. На його сторінках можна знайти відповіді, коментарі, роз'яснення щодо процесів децентралізації, інформацію пре те, яким чином утворити об'єднану громаду та яким чином налагодити її ефективне функціонування. Кожен із розділів посібника доповнений зразками апробованих на практиці актів органів місцевого самоврядування. Тут також представники громад зможуть ознайомитися із успішними досвідами функціонування об'єднаних громад і окремих сферах. Зокрема, у налагодженні ефективного управління медициною в громаді, прикладами реорганізації навчальних закладів, функціонуванням центрів надання адміністративних послуг, проведенням інвентаризації ресурсів громад та ін.

Посібник видано в межах проекту «Підтримка процесів децентралізації в частині добровільногс об'єднання громад у Львівській області» громадської організації «Центр громадської адвокатури» який здійснюється в рамках програми ЄС «Підтримка реформи місцевого самоврядування в Україні» що реалізується Інститутом громадянського суспільства в партнерстві з Фондом Східна Європа фінансується Європейським Союзом.

Посібник "Об'єднання громад: від ініціативи до ефективної діяльності"

Чого чекати від об'єднання громад?    Інфографіка


Настав час територіальної реформи

Реформа місцевого самоврядування – одна із найважливіших, які повинна здійснити Україна для покращення життя свого населення та стійкого економічного зростання. Потреба у здійсненні цієї реформи назріла давно, однак братися за неї жодна попередня влада не поспішала.

Замість того, щоби передавати повноваження і фінанси на місця, туди, де проживають виробники національного продукту і його основні споживачі, влада лише збільшувала концентрацію коштів і своїх повноваження в центрі. Тож і левова його частка припадала на тих, хто цей продукт розподіляв, а його виробникам залишалася лише невелика частка. Теперішня влада нарешті хоче покласти цій практиці край, маючи намір реформувати місцеві органи влади.

Реформування потребують передусім сільські та селищні ради, яких сьогодні на Львівщині є 710, причому більшість із них дотуються з державного бюджету. Не маючи джерел надходжень, сільради витрачають державні кошти на утримання приміщення та заробітну плату голові, бухгалтеру та землевпоряднику. Звісно, ж ні про який розвиток своєї території вони дбати не можуть. А часто і не хочуть.

Тож основна мета реформи місцевого самоврядування – зробити громади спроможними. Тобто в результаті добровільного об’єднання створити такі територіальні громади сіл та селищ, які здатні забезпечити належний рівень надання послуг у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства.

Перші кроки до самостійності громад влада уже зробила, наділивши їх більшими фінансовими ресурсами. Зокрема, до їхніх бюджетів буде зараховано 60% податку на доходи громадян, вони матимуть власний земельний податок, яким обкладатимуть землі у тому числі і за межами населених пунктів, самостійно встановлюючи його ставки на своїй території. Також запроваджується обов’язковий у країнах зі спроможним місцевим самоврядуванням місцевий податок на нерухоме майно. Рішення про його запровадження та про його ставки кожна місцева рада теж приймає самостійно. А ще громада отримує 5% від продажу пального на АЗС, алкогольних та тютюнових виробів та місцеві податки і збори.

Ці кошти, а також об’єднання громад, яке дозволить зекономити на утриманні управлінського апарату та багатьох приміщень, дозволить закумулювати фінанси для покращення інфраструктури населених пунктів, створення нових робочих місць та підняття якості життя громадян на новий, значно вищий рівень.

Які побоювання може викликати реформа спроможності громад у населення і чи справедливі вони? Спробуємо дати відповідь.

1.Центр громади буде надто далеко від населених пунктів і до нього важко буде добратися.

Укрупнення території громад має свої межі. Відстань від центру громади до її найдальшого населеного пункту має бути такою, щоб у екстрених випадках її не довше ніж за 30 хвилин могли подолати пожежна команда, швидка допомога, міліцейський патруль.

Окрім того, до центрів спроможних громад (тобто ближче до громадян, що живуть поза райцентрами) будуть перенесені з районних центрів місця надання низки важливих послуг – адміністративних, соціальної допомоги через територіальні центри, пожежні, правоохоронні, санітарно-епідеміологічної служби тощо. Відтак за цими послугами не треба буде, як сьогодні  їхати в райцентр.

2.Менші населені пункти, які втратять сільську раду, не будуть мати гідного представництва у новоствореній громаді.

Після консолідації громад села, які не матимуть власних сільрад, будуть представлені в місцевій раді своїми депутатами, а у виконкомі – сільськими старостами. Старости та депутати здійснюватимуть зв’язок між односельцями і владою громади та вирішуватимуть різні проблеми його жителів у раді та виконкомі.

Повноваження старости будуть такими:

  • представляє інтереси жителів села, селища у виконавчих органах сільської, селищної, міської ради;
  • сприяє жителям села, селища у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування;
  • бере участь у підготовці проекту бюджету територіальної громади в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного села, селища;
  • вносить пропозиції до виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради з питань діяльності на території відповідного села, селища виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та їх посадових осіб;
  • здійснює інші обов’язки, визначені Положенням про старосту, яке затверджується радою об’єднаної громади. У Положенні визначаються права і обов’язки старости, порядок його звітності, інші питання, пов’язані з діяльністю старости;
  • є членом виконавчого комітету ради об’єднаної громади за посадою.

3.Новоствореним громадам не вистачатиме коштів на забезпечення гідного життя своїх мешканців. Тож реформа буде вигідна лише державі, яка зекономить кошти на утриманні сільських рад.

Державний бюджет і надалі надаватиме фінансову допомогу громадам.

По-перше, з державного бюджету буде фінансуватися медицина та освіта.

По-друге, у уразі нестачі у громади приміщень, інших елементів інфраструктури для надання всіх необхідних послуг їм надаватиметься допомога з державного бюджету на їх придбання чи побудову.

Мінімальні вимоги до необхідної інфраструктури спроможної громади є такими:

  • приміщення для органу місцевого самоврядування об’єднаної громади з урахуванням додаткових функцій управління фінансами та комунальною власністю, містобудівною діяльністю, освітою, охороною здоров’я, культурою, соціальним захистом тощо;
  • приміщення для поліклініки (амбулаторії), лікарні широкого профілю;
  • приміщення для територіального центру соціального захисту;
  • приміщення для Центру надання адміністративних послуг;
  • окрема будівля для органів правопорядку;
  • приміщення для органів державної влади (пенсійного фонду, центру зайнятості, казначейства, реєстрації актів цивільного стану та майнових прав);
  • приміщення для пожежної частини

Вимоги до приміщень освітніх закладів не закладаються, оскільки в процесі формування спроможних громад їхня мережа не потребуватиме розширення.

По-третє, об’єднані громади отримають ті ж повноваження, що й міста обласного значення.

Якщо взяти Городоцький район, то, наприклад, при створенні громади у Бартатові, це село буде за своїм значенням прирівняне до Комарна та й самого Городка. Так що фактично таке об’єднання принесе мешканцям громади ще й вищий статус, який вони ніколи не отримають при нинішній системі місцевого самоврядування.

Як уже зазначалося, реформа місцевого самоврядування проводитиметься виключно на добровільній основі. І своє слово у ній мають право сказати не лише держслужбовці усіх рівнів, політичні партії та організації, а й кожен громадянин, якого вона торкнеться. Але говорячи його, він повинен пам’ятати, що саме територіальна реформа дозволила зробити села та містечка Польщі багатими і самостійними і дала старт розвитку малого та середнього бізнесу, який за короткий період перетворив наших сусідів в одну з розвинутих економік Європи.

Тож чим швидше ми реалізуємо цю реформу, тим швидше відчуємо на собі позитивні зміни у нашій країні. 

Василь Гнатко

 

Перспективний план формування спроможних територіальних громад на території Жидачівського району Львівської області


РОЗ’ЯСНЕННЯ
Комітету Верховної Ради України
з питань державного будівництва, регіональної політики та
місцевого самоврядування стосовно надання роз’яснення положень
Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»
в частині визначення строків здійснення окремих етапів об’єднання

   (відповідно до частини першої статті 13 та частини третьої статті 21
Закону України «Про комітети Верховної Ради України»)

   У Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування розглянуто звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України стосовно надання роз’яснення положень Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» в частині визначення строків здійснення окремих етапів об’єднання.

Позиція Комітету ґрунтується на положеннях Конституції України, Європейській хартії місцевого самоврядування (від 15 жовтня 1985 року, ратифікована Законом України від 15 липня 1997 року № 452), законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» (від 21 травня 1997 року № 280), «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (від 5 лютого 2015 року № 157) (далі – Закон), «Про місцеві державні адміністрації» (від 9 квітня 1999 року № 586) тощо.

Надання роз’яснення положень Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» в частині визначення строку здійснення окремих етапів об’єднання територіальних громад, зокрема, використання терміну «протягом певної кількості днів», потребувало відповідей на наступні ключові питання.

Чи означає термін «протягом певної кількості днів», який використовується в Законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» як повністю названий у відповідній нормі закону проміжок часу чи як граничний строк, протягом якого повинні вчинитись певні дії? При цьому Комітетом враховувалась думка фахівців Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Так, розглядаючи вказані питання фахівці Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» звертають увагу на те, що громадське обговорення – це процес, який триває певну кількість днів, а публічний захід, на якому присутні зацікавлені члени територіальної громади і звичайна виправдана тривалість його проведення не перевищує кількох годин, а разом з підготовкою – декількох днів. У частині другій статті 7 Закону термін «громадське обговорення» розкривається як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю. Частиною четвертою статті 5 Закону визначено, що порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою. Окремі форми таких громадських обговорень передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»: громадські слухання (стаття 13), загальні збори (стаття 8). Такі заходи разом з їхньою підготовкою об’єктивно не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів.

З огляду на вказане експерти Асоціації вважають, що зазначений вираз повинен тлумачитися так: проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) разом з його підготовкою повинно бути завершено не пізніш, ніж за 30 днів від початку відліку цього терміну.

Щодо прийняття сільськими, селищними, міськими, обласними радами протягом 30 днів рішень з питань добровільного об’єднання територіальних громад та щодо надання висновку Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією протягом 10 робочих днів (абзац другий частини другої, частини четверта, восьма, дев’ята статті 7 Закону) фахівці Асоціації вважають, що вказаний вираз можна витлумачити лише як граничний строк розгляду питань, бо інакше він суперечить логіці Закону та положенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також загальній логіці адміністративної діяльності.

Враховуючи наведене, експерти Асоціації вважають, що вирази «протягом певної кількості днів», що вживаються у Законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» мають тлумачитися лише як визначення граничної тривалості часу на вчинення відповідних дій або проведення заходів.

У свою чергу, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у своєму зверненні вказує, що у випадках прийняття рішень органами місцевого самоврядування та наданні висновку Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією терміном «протягом певної кількості днів» позначається граничний строк розгляду встановлених Законом питань, що об’єктивно узгоджується із логікою таких заходів та Закону загалом.

Однак, у випадку проведення громадського обговорення на окремих етапах об’єднання територіальних громад, на думку фахівців Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, термін «протягом певної кількості днів» необхідно розуміти як повністю названий у відповідній нормі Закону проміжок часу, який має бути витрачений на виконання визначених заходів.

Розглядаючи порушені питання, Комітет виходив з такого.Конституція України використовує поняття строку, який визначається у днях, в частині третій статті 29, частині другій статті 77, частині третій статті 82, частинах третій, сьомій статті 83, пункті 31 частини першої статті 85, частині другій статті 90, частинах другій, п'ятій статті 94, частині п'ятій статті 103, частинах першій, четвертій статті 104 тощо.

Розглядаючи питання в частині перебігу строку здійснення окремих етапів об’єднання територіальних громад, зокрема, терміну «протягом певної кількості днів», що вживається в Законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», Комітет виходив з того, що в Конституції України закріплено загальний порядок обчислення строків, єдиний для всіх органів влади, – в календарних днях (частина  друга  статті  77,  частина  третя  статті 82,  пункт 31 частини першої статті 85, частина друга статті 90 та ін.). За загальним правилом у строк, що визначається у днях, зараховуються всі дні його перебігу. Але якщо останній день строку припадає  на неробочий день,  то днем закінчення строку вважається перший наступний за ним робочий день.

У частині третій статті 5 та частині третій статті 6 Закону визначено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об’єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.

У частині другій статті 7 Закону термін «громадське обговорення» конкретизується як громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю.

Крім того, частиною четвертою статті 5 Закону встановлено, що порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Комітет відзначає, що громадське обговорення може проводитись в різних формах, зокрема, передбачених статтею 8 та статтею 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у формі загальних зборів громадян, громадських слухань або в інших формах, визначених місцевою радою (конференція, форум, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація тощо).

Комітет звертає увагу, що окремі форми громадського обговорення (загальні збори громадян, громадські слухання та ін.) не можуть тривати протягом 30 чи 60 днів та як правило проводяться протягом одного неробочого дня.

Враховуючи зазначене, Комітет вважає, що проведення громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю) протягом певної кількості днів слід розуміти як визначення граничного проміжку часу, протягом якого мають бути проведені певні заходи та оприлюднені їх результати.

При цьому, Комітет звертає увагу, що призначаючи громадське обговорення сільський, селищний, міський голова повинен виходити з необхідності залучення якомога більшої кількості зацікавлених учасників, враховуючи організаційні можливості виконавчих органів ради, а також визначати такі строки проведення громадського обговорення, які б слугували гарантією реалізації права громадян на висловлення власної думки.

Щодо прийняття сільськими, селищними, міськими, обласними радами протягом 30 днів рішень з питань добровільного об’єднання територіальних громад та щодо надання протягом 10 робочих днів висновку Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією, Комітет вважає, що в даному випадку також йдеться про граничний проміжок часу, в межах якого може бути прийняте відповідне рішення.

 

З ініціативи керівництва Жидачівської РДА 6 червня видано спецвипуск районної газети „Новий час” з висвітлення питань децентралізації влади в Україні

  gazeta2015 6 червня 2015 року, на виконання доручення голови Жидачівської райдержадміністрації Олександра Пітули, видано спецвипуск районної газети „Новий час” загальним накладом 8 тисяч примірників з висвітлення питань децентралізації в Україні, який виданий на замовлення і за матеріалами Жидачівської РДА.

   На першій сторінці видання, під назвою „Україна. Децентралізація” на фоні карти України подано орієнтовний план проведення територіальної реформи в Україні, з перспективою формування  27 регіонів, 120-150 районів, 1500-1800 громад.

    Також на 1-ій сторінці подано проект перспективного плану формування громад на території Жидачівського району Львівської області, де схематично, на фоні карти Львівщини і району, подається інформація щодо перспективного плану формування в межах району трьох територіальних громад: Жидачівської територіальної громади, Ходорівської територіальної громади та Журавнівської територіальної громади.

    На другій сторінці газети „Новий час” опубліковано повний виклад Закону України „Про добровільне об’єднання територіальних громад”. На третій сторінці вміщено матеріал представника Офісу реформ В’ячеслава Негоди під назвою “Розроблення моделей розвитку місцевого самоврядування – сфера відповідальності всіх, хто хоче позитивних змін”. Також на 3-ій сторінці подано паспорти всіх трьох спроможних громад, відомості про територіальні громади, що увійдуть до складу об’єднаних територіальних громад.

     На четвертій сторінці видання подано Методику формування спроможних територіальних громад, яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 214 від 8 квітня 2015 року. Також тут подано інформацію про розгляд питання децентралізації 2 червня сесією Львівської обласної ради. Матеріал вміщено під назвою „Проект перспективного плану об’єднання територіальних громад Львівщини облрада взяла за основу” .

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ  Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування щодо застосування положень Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» в частині визначення строків здійснення окремих етапів об’єднання (відповідно до частини першої статті 13 та частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України»)

 

Обговорення проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)"   

Порівняльна таблиця до проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)"

Роз'яснення щодо змін до Конституції України на реалізацію Реформи місцевого самоврядування та курсу Уряду на децентралізацію влади в Україні.

 Розпорядження голови Жидачівської районної державної адміністрації від 03.07.2014р. №274 "Про організацію проведення у Жидачівському районі обговорення змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади".


Понад 600 артефактів презентували на виставці про археологію автострад

   Cьогодні, 14 грудня, у Музеї етнографії та художнього промислу відкрили виставку "Археологія автострад. Розкопки під час масштабного будівництва доріг біля Кракова”. В експозиції – речі давнього мистецтва, біжутерія, знаряддя праці, скло.

На виставкових вітринах, банерах і цифрових екранах презентували понад 600 артефактів, що є результатами археологічних досліджень 1997-2010 років, які проводили під час будівництва дороги А4 від Кракова до кордону з Україною.

“Ця виставка - це є не тільки пізнавальний науковий проект, вона повинна показати людям, що об’єкти археології не відновлюються. Зараз в області ми активно відновлюємо дороги, робимо ремонти і нас очікує великий інфраструктурний проект – північний об’їзд Львова і я сподіваюсь, що ми і по цьому проекту проведемо археологічні дослідження, у результаті яких будуть знайдені артефакти, які зможемо представити у нас та в Республіці Польща"  – наголосила т.в.о. директора департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської ОДА Оксана Ткачук

Зазначимо, Львів став першим містом, де презентують виставку "Археологія автострад. Розкопки під час масштабного будівництва доріг біля Кракова”.

14.12.2017, 17:54

детально »


Делегація зі Львівщини ознайомилась із роботою сучасного технологічного полігону для ТПВ у Латвії

  Сьогодні, 14 грудня, делегація зі Львівської області у межах робочої поїздки голови Львівської ОДА Олега Синютки до Латвійської Республіки ознайомилась із роботою «Getliņi EKO» – сучасного, технологічного і дружнього до навколишнього середовища полігону для побутових відходів.

ТОВ «Getliņi EKO» є найбільшою екологічною компанією в країнах Балтії, яка  обслуговує і переробляє побутові відходи, виробляє екологічну поновлювану енергію, бере участь в обслуговуванні середовища і вирощує овочі.

Будівництво теплиць і вирощування помідорів ─ це унікальний приклад реалізації екологічних напрямків виробничої діяльності. Електрика, вироблена енергоблоком, використовується для обігріву теплиць «Getliņi EKO» і забезпечує сприятливе середовище для сільськогосподарського виробництва в холодні місяці року. Створення теплиць на території полігону, де в результаті виробництва електроенергії виробляється і тепло, ─ це малопоширений, але вже перевірений вид діяльності, дружній навколишньому середовищу. Його практикують в таких державах, як Нідерланди та Швеція.

14.12.2017, 17:52

детально »